5 prosent nedgang i trafikken

Etter tre måneder med tids- og miljødifferensierte takster i Oslo er antall passeringer redusert med 5 prosent, sammenlignet med fjerde kvartal i 2016.
Tallene er hentet ut fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i perioden fra 1. oktober frem til og med 31. desember. Tallene er sammenlignet med samme periode i fjor.
«Frem til fjerde kvartal er det en marginal økning i antall passeringer sammenliknet med 2016. Etter innføring av tids og miljødifferensierte takster fikk vi en markant nedgang i trafikkvolumet. Totalt for 2017 ble det en nedgang på 1,3 millioner passeringer sammenliknet med 2016», sier Økonomidirektør i Fjellinjen, Magne Liestøl Larsen.
Bilistene tilpasser seg rushtiden
På dagene med rushtidsavgift viser tallene en reduksjon på 3,7 % i timene med rushtidsavgift mellom kl. 06.30 og 09.00.
Vi ser en økning i trafikken i halvtimen mellom kl. 06.00 og 06.30, før rushtiden begynner på morgenen, på 8,2 %.
I halvtimen mellom kl. 09.00 til 09.30 etter rushtidsavgiftsperioden, ser vi at trafikkvolumet fortsetter på et lavere nivå med en nedgang i trafikken på 3,1 %.
Andelen biler med nullutslipp øker
Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og nullutslipp (el- og hydrogen) er målt for hele døgnet. L står for lett kjøretøy og T står for tungt kjøretøy.
Oslo:
Drivstofftyper |
April |
Mai |
Juni |
Juli |
August |
September |
Oktober |
November |
Desember |
L. Normal |
32,6% |
31,7% |
31,5% |
33,0% |
31,7% |
31,4% |
30,7% |
30,1% |
32,4% |
L. Diesel |
49,7% |
49,6% |
49,3% |
49,0% |
48,4% |
47,9% |
47,2% |
47,3% |
47,0% |
L. Nullutslipp |
10,2% |
10,7% |
11,0% |
9,2% |
11,7% |
12,5% |
13,5% |
14,0% |
13,0% |
T. Nullutslipp |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
T. Euro V eldre |
5,0% |
5,3% |
5,4% |
5,7% |
5,3% |
5,2% |
5,4% |
5,4% |
4,7% |
T. Euro VI |
2,4% |
2,7% |
2,8% |
3,1% |
2,9% |
2,9% |
3,1% |
3,2% |
2,9% |
Bærum:
Drivstofftyper |
April |
Mai |
Juni |
Juli |
August |
September |
Oktober |
November |
Desember |
L. Normal |
32,8% |
31,9% |
31,8% |
33,8% |
32,2% |
31,7% |
31,2% |
30,6% |
33,0% |
L. Diesel |
49,5% |
49,5% |
49,0% |
48,9% |
47,8% |
47,5% |
47,0% |
47,0% |
46,7% |
L. Nullutslipp |
11,4% |
11,8% |
12,3% |
9,7% |
13,0% |
13,9% |
14,5% |
15,2% |
13,9% |
T. Nullutslipp |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
T. Euro V eldre |
4,5% |
4,8% |
4,8% |
5,2% |
4,7% |
4,7% |
4,8% |
4,8% |
4,3% |
T. Euro VI |
1,8% |
2,0% |
2,1% |
2,4% |
2,2% |
2,2% |
2,4% |
2,4% |
2,1% |
Tallene viser en nedgang i andel lette dieselkjøretøy fra 49,7% til 47,0 % i Oslo fra april til desember.
Tilsvarende for Bærum er en nedgang fra 49,5% til 46,7 % for lette dieselkjøretøy.
Passeringer med nullutslippsbiler øker fra 10,2% til 13,0 % i Oslo og fra 11,4% til 13,9 % i Bærum. Andelen nullutslippsbiler går noe ned i desember. Dette er i tråd med normal sesongvariasjon.
Trenden med nedgang i andel diesel- og bensinbiler og økning i andel elbiler fortsetter i fjerde kvartal. Juleferien i desember gjør at andelen nullutslippsbiler går noe ned og andelen bensinbiler går noe opp denne måneden. Dette er i tråd med sesongvariasjonene fra tidligere år.
Vi gjør oppmerksom på at tallene er basert på foreløpig tallmateriale.