11. november 2025 fikk Oslo på plass det siste av i alt 87 nye trikkesett. Halvparten ble finansiert med bompenger.
De første trikkene ble levert for testing allerede i 2020. 11. november 2025 kom det siste trikkesettet på plass, som skal settes i trafikk.
I Trikkeprogrammet ligger også full gateopprusting, ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Totalt gir dette en kostnadsramme på omtrent 8 milliarder kroner. Omtrent halvparten, 4 milliarder kroner er finansiert med bompenger fra Fjellinjen.
De nye trikkene er lavgulvtrikker, som gjør det lettere for alle å komme av og på. Trikkene får økt kapasitet, som gir plass til flere passasjerer og øker komforten for de reisende. De nye trikkene er langt mer energieffektive og støyer også mindre enn hva de gamle trikkene gjorde. Det vil være positivt for både passasjerer og beboere langs trikkelinjen.
Det er det spanske selskapet CAF som produserer den nye trikken i Oslo.
På Trikkeprogrammet kan du lese mer om de nye trikkene.