Byrådet i Oslo har en klar ambisjon om at Oslos kollektivtilbud skal være i verdensklasse, vi skal bli en nullutslippsby og en sykkelby–og at folk skal komme seg dit de skal, når de skal. Da trenger vi bompengene, skriver Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Av: Marit Vea (V), Byråd for Miljø og samferdsel i Oslo kommune
Bompenger finansierer store og nødvendige samferdselsprosjekter i Oslo. Snart er alle trikkene i Oslo nye, moderne og universelt utformet – takket være bompenger. Akkurat nå bores og graves det under bakken til det som skal bli Fornebubanen – takket være bompenger.
Majorstua stasjon, et av Norges travleste kollektivknutepunkter, bygges om til større kapasitet – takket være bompenger. T-banen i Oslo skal få nytt signalsystem som kan “pakke” togene tettere på samme spor, slik at det kan gå flere avganger i timen. Igjen takket være bompenger. Vi bygger nye sykkelveier, strammer opp kryss og utvider fortau over hele byen. Det er også bompengene med på å finansiere.
I Oslo reiser stadig flere kollektivt, flere sykler og går og bilparken blir grønnere. Vi hadde ikke lykkes med dette, uten det spleiselaget som bompengene utgjør.
Bompengene har gitt Oslo mye, og skal gjøre det også i fremtiden. Jeg er glad for at det over tid har vært høy oppslutning om bompenger i Oslo og Akershus. Å formidle hva man betaler i bompenger, og hva bompengene går til, er viktig oppgave for alle parter i bompengesamarbeidet.
At vi har penger til å drifte og vedlikeholde et attraktivt kollektivtilbud er en forutsetning for å holde biltrafikken nede, og dermed unngå kork, kø og kaos på veiene våre. Det er alle trafikanter tjent med, uansett om de foretrekker å gå, sykle, reise kollektivt eller om de må bruke bil. Byrådets mål er at gåing, sykling og kollektivtrafikk skal være førstevalget for innbyggerne i Oslo, og bompenger er en forutsetning for å få det til.
Kommentaren var på trykk i Fjellinjens årsrapport 2024.