Hopp til hovedinnholdet

- Bom­pen­ge­ne spil­ler en vesent­lig rol­le

Bompengene i Osloområdet er viktige for å nå målene vi har for transport i Oslo og Akershus, og helt avgjørende for fremkommeligheten i fylket vårt, skriver Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus.

Håkon Snortheim på buss foto Marius F Vannum

Av: Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune

Bompengene spiller en vesentlig rolle i finansieringen av samferdselsprosjekter i Akershus. De bidrar både til utbygging av veier og kollektivtransport, men også til å opprettholde og videreutvikle et godt kollektivtilbud for fylkets innbyggere.  

Innbyggernes bidrag gjennom bompengene er betydelig og viktige for utviklingen av regionens transportsystemer. Hver bompassering bidrar til at tusenvis av mennesker trygt og effektivt kan reise dit de skal. Det gjelder bussen barna tar til fritidsaktiviteter, T-banen bestemor bruker for å besøke slekt og venner, eller tunnelen du kjører gjennom til jobb.   

  Flere store prosjekter i Akershus, som Kolsåsbanen, T-banen til Østerås, Nordbytunnelen, høystandard kollektivtraseer fra Oslo til Kjeller og Kirkeveien i Ski, har alle enten fått eller får finansiering fra bompengeinntekter. Fornebubanen blir også bygget med midler fra bompenger, i tillegg til statlige bidrag, bymiljøavtaler og grunneiere.   

  Det hele kommer på toppen av tilskudd til oppgradering av T-banelinjer, holdeplasser og kollektivknutepunkter, samt tiltak for å fremme sykling, gåing og økt trafikksikkerhet. I 2024 ble det brukt 67 millioner kroner til gang- og sykkelveiprosjekter.  

  I mai 2024 undertegnet Akershus fylkeskommune og Oslo kommune en revidert avtale om Oslopakke 3. Avtalen omhandler regulering av bompengetakster, forlenget varighet til 2045 og prioriterte prosjekter.   

  Oslopakke 3-avtalen styrker kollektivtilbudet i Akershus, noe som er avgjørende for å motvirke økt biltrafikk og redusere utslipp. Det prioriteres økte midler til kollektivdrift for å sikre hyppige avganger og et solid rutetilbud. Hele 338 millioner kroner settes årlig av til drift av kollektivtrafikken frem til 2045. Avtalen sikrer også nødvendige midler til videre planlegging av T-baneforlengelsen til Lørenskog og E18 Vestkorridoren.  

Bompengene i hovedstadsområdet er vesentlige for å nå transportmålene i Oslo og Akershus. Uten midlene ville mange viktige vei- og kollektivprosjekter blitt utsatt eller aldri realisert. Innbyggerne våre fortjener effektive og moderne transportløsninger, som nettopp disse investeringene muliggjør.   

Jeg vil takke Fjellinjen for god forvaltning av fellesskapets midler. Det gir trygghet for at bompengene brukes til innbyggernes beste.  

Kommentaren var på trykk i Fjellinjens årsrapport 2024.