Hopp til hovedinnholdet

Bom­pen­ger til 2045

Bompenger skal bidra med 93,2 milliarder kroner til samferdsel i Oslo og Akershus de neste 20 årene.

Partene fra Oslo og Akershus signerte revidert Oslopakke 3-avtale i mai 2024.  Den sikrer finansiering av fremtidens transportløsninger i Oslo og Akershus frem til 2045.
Partene fra Oslo og Akershus signerte revidert Oslopakke 3-avtale i mai 2024. Den sikrer finansiering av fremtidens transportløsninger i Oslo og Akershus frem til 2045. Foto:Marius Fält Vannum / Akershus fylkeskommune

24. mai 2024 kom partene til enighet om en revidert Oslopakke 3-avtale. Den reviderte avtalen om Oslopakke 3 har Oslo kommune og Akershus fylkeskommune som avtaleparter. Den omfatter enighet om en forlengelse av Oslopakke 3-avtalen til og med 2045.  

Den reviderte Oslopakke 3-avtalen representerer en betydelig milepæl for transportutviklingen i Oslo og Akershus. 

- Jeg er stolt av at vi nå har landet en avtale som gir store utslippskutt, mindre biltrafikk og en grønnere byutvikling. For Oslos del går 99 prosent av bompengene til kollektiv, sykkel og gange. Takstopplegget er det beste for klima noensinne, og setter fart på omstillingen til elbiler og el-lastebiler, samtidig som det sikrer inntekter til vedlikehold og investeringer, sa Marit Vea (V), byråd for Miljø og samferdsel i Oslo da partene kom til enighet om ny revidert avtale for Oslopakke 3. 

Avtalen omfatter en total på 93 milliarder kroner i bompengeinntekter frem mot 2045. Det er lagt vekt på tiltak som bidrar til nullvekstmålet og til å nå mål om reduserte klimagassutslipp. Hovedfokus er å gjennomføre igangsatte prosjekter, ta vare på eksisterende infrastruktur og å prioritere midler til å styrke kollektivtilbudet i regionen.  Det er enighet om at bompengene samlet skal fordeles med 60 % til Oslo og 40 % til Akershus. 

Hovedpunktene i den reviderte avtalen inkluderer:

  • Ta vare på kollektivsystemet: Et økt fokus på oppgradering og tyngre vedlikehold av eksisterende infrastruktur, noe som sikrer effektiv ressursbruk og langsiktig bærekraft.
  • Drift av kollektivtransporten: Bidra til et styrket kollektivtilbud i regionen og sikre god bruk av eksisterende og ny infrastruktur.
  • Strategiske kollektivprosjekter: Finansiering av viktige prosjekter som Fornebubanen og kollektivtraseen til Kjeller, som vil bidra til å styrke det kollektive transporttilbudet.
  • Klimavennlige løsninger: Tydelige mål om å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren, med vekt på å fremme nullutslippskjøretøy og forbedre luftkvaliteten.
  • Bomtakster: Nullsats for tunge nullutslipps- og gasskjøretøy i bomringene til og med 2030. Nullsats for lette el-varebiler til og med 2030. Planer om å innføre dobbel takst for nye fossilbiler i løpet av 2026 (forutsatt godkjenning fra Stortinget).

Avtalen innebærer en forlengelse av Oslopakke 3 fra 2036 til 2045, noe som gir et langsiktig perspektiv på transportutviklingen i regionen. Forlengelsen må godkjennes av Stortinget, som trolig vil skje i 2026.

Hovedprosjekter i revidert Oslopakke 3-avtale

Igangsatte prosjekter: 

  • Fornebubanen inkludert nye vogner
  • Nytt signalsystem (CBTC) for T-banen
  • Oppgradering av Majorstuen stasjon 

Planlagte prosjekter: 

  • Røatunnelen (veitunnel under Røa-krysset, forprosjekt igangsettes i 2025)
  • Høystandard kollektivtrasé Oslo grense–Kjeller
  • Trikk til Bjerke
  • Ensjøsvingen  

 

Kontinuerlige satsingsområder: 

  • Reinvestering i trikke- og T-banenettet
  • Drift av kollektivtilbudet
  • Utbygging av sykkelveinettet  

 

Planleggingsmidler avsatt til: 

  • E18 Vestkorridoren
  • Oppgradering av rv. 4 Trondheimsveien inkl. trikk til Bjerke
  • Miljølokk/tunnel på Manglerud
  • T-baneforlengelse til Visperud/Skårer 

 

Total ramme: 93,2 milliarder kroner for perioden 2025-2045 

Fordeling: 60% til Oslo og 40% til Akershus 

En voksende by trenger bærekraftige løsninger

Frem mot 2045 er det ventet at Oslo vil ha over 800 000 innbyggere. Flere mennesker betyr mer trafikk, og den veksten må tas med kollektiv, sykkel og gange. Økt biltrafikk gir mer støy, dårligere luft og mindre fremkommelighet for både kollektiv- og næringstransport. Derfor er storbyutvikling med bærekraftige mobilitetsløsninger nøkkelen til at Oslo og Akershus fortsatt skal være gode steder å bo og leve.

Fjellinjen – en nøkkelaktør i byens utvikling

Fjellinjen spiller en sentral rolle i finansieringen av fremtidens transport. Vår ekspertise innen bompengeinnkreving og dataanalyse vil være avgjørende for å realisere avtalens mål om effektiv og miljøvennlig transport i årene som kommer. 

Med høyere ambisjoner i Oslopakke 3s handlingsprogram for 2025–2028, er det lagt opp til en økning i rentebærende gjeld på 3,8 milliarder kroner. Dette sikrer fremdrift i store prosjekter som Fornebubanen, trikk til Bjerke og T-baneforlengelse til Visperud. Ved utgangen av 2028 er det forventet at Fjellinjens totale gjeld vil være på 6,05 milliarder kroner – godt innenfor rammen godkjent av Stortinget.