Ved innvilget søknad får enkelte fritak for betaling av bompenger.
Søk om fritak hos ditt lokale bompengeselskap.
Fjellinjen har ansvaret for Stor-Oslo. Bor du et annet sted i Norge, kan du finne ditt lokale bompengeselskap her.
Dersom du får ny brikke, må du søke om fritak på nytt, ettersom fritaket er registrert på brikkenummeret ditt. Du kan bruke et forenklet søknadsskjema.
Du kan ikke forlenge eller fornye et fritak. Når fritaket utløper eller opphører, må du søke om et nytt fritak.
Du trenger ikke å søke fritak på nytt, forutsatt at du endrer registreringsnummer på AutoPASS-avtalen din og flytter brikken til ny bil. Da vil fritaket automatisk følge med.
Om du får ny brikke må fritak søkes på nytt. Da kan du bruke vårt forenklede søknadsskjema.
Det er en forutsetning at du har en aktiv AutoPASS-avtale på passeringstidspunktet for å få fritak. Fjellinjen fakturerer kun fullprispasseringer, det vil si passeringer uten AutoPASS-avtale. Dersom du mener du har fritak, og likevel har fått faktura fra Fjellinjen, har AutoPASS-avtalen din derfor ikke vært aktiv. Dette kan skyldes at AutoPASS-avtalen har blitt sperret på grunn av inkassosak. Ta kontakt med selskapet du har AutoPASS-avtale med for spørsmål rundt AutoPASS- avtalen og brikken din.
HC-fritaket gjelder ikke alle bomstasjoner i Norge. Selv om du har HC-fritak vil du derfor få faktura for passeringene i bomstasjoner der fritaket ikke gjelder. HC-fritak gjelder kun i bomringer rundt byområder, se fullstendig oversikt på autopass.no.
Spørsmål rundt faktura fra selskapet du har AutoPASS-avtale med må rettes til dette selskapet. Kontaktinfo til selskapene er her.
Motorsykler og mopeder er fritatt bompenger i Fjellinjens bomstasjoner.