Ofte stilte spørsmål
Her kan du finne svar på noen av våre mest vanlige spørsmål om AutoPASS-avtale
Her kan du finne svar på noen av våre mest vanlige spørsmål om AutoPASS-avtale
For å få fritak må du ha en gyldig AutoPASS-avtale fra en AutoPASS-utsteder. Fyll ut skjema og legg til bilde av HC-kortet. du må sende inn forsiden og baksiden av HC-kortet ditt.
Nei, det gjør det ikke. Du betaler kun et depostitum på kr. 200 for bombrikken. Depositumet får du tilbake når du avslutter avtalen din.
AutoPASS bestiller du på autopass.no
Det er to soner for timersregel. Den ene sonen er for Indre ring og Osloringen, og den andre sonen er for Bygrensen. Det betyr at du bare betaler for en passering i timen innenfor hver av sonene. Du betaler for den bompasseringen med høyest pris.
Hvis du ikke har AutoPASS-brikke, holder det å levere salgsmeldingen til Statens vegvesen.
Hvis du har AutoPASS-brikke registrert på bilen må du kontakte utstederen av brikken for å si opp avtalen. Hvis du har tidligere hadde AutoPASS fra Fjellinjen, er AutoPASS-avtalen din flyttet til Fremtind Service. Fjellinjens AutoPASS-utsteder er solgt til Fremtind og heter nå Fremtind Service.
Grunnen til at lyssignalene ble fjernet i 2019 er for å forenkle og redusere kostnader ved bompengeinnkrevingen, da blir det mer penger til vei og kollektiv trafikk. Du kan alltid sjekke passeringene dine på Min side og så lenge AutoPASS-avtalen er aktiv vil alle bompasseringene dine bli registrert, selv om bombrikken ikke fungerer.
Du finner brikkenummeret på fakturaen for din AutoPASS-avtale eller på siden av brikken, under strekoden.